29 marca 2013

Alan Canfield - Watch Your Line - Techniques to Improve Road Cycling Skills

amazon.com
Kolejną - po przeczytaniu tej, tej i tej ;) - rowerową książką (o, przepraszam - kolejnym i-bukiem!), którą wygrzebałem z przepastnych wirtualnych półek Amazona jest Watch Your Line - Techniques to Improve Road Cycling Skills Alana Canfielda. Pomyślałem, że może na chwilę odejdę od pozycji fabularnych i sięgnę po coś praktycznego. Czy był to dobry pomysł - nie jestem do końca przekonany, ale o tym w dalszej części tej pseudorecenzji.

Książka Canfielda zawiera zbiór porad na temat tego, w jaki sposób można poprawić efektywność jazdy i panowanie nad rowerem (mowa jest głównie o rowerze szosowym, jednak część wskazówek można z powodzeniem odnieść do innych rodzajów dwóch kółek). Owe porady podzielone zostały na cztery grupy współzależnych od siebie aspektów jazdy, które Canfield określił jako 4P. Są to:

  • Position - dostosowanie ustawień roweru pod kątem jego geometrii do danego użytkownika i jego parametrów, aby możliwe było pedałowanie optymalne pod kątem efektywności i wygody.
  • Pedal - wskazówki dotyczące przede wszystkim efektywnego (znowu to słowo!) pedałowania i wykorzystania pełnego obrotu korby.
  • Precision - część poświęcona poprawie kontroli nad rowerem (również jako elementu wpływającego na bezpieczeństwo podczas jazdy w grupie) m.in. poprzez lepsze poznanie jego reakcji na nasze działania.
  • Practice - zbiór praktycznych wskazówek dotyczących np. jazdy bez trzymanki, pokonywania niewielkich przeszkód na drodze czy zachowania przy tzw. liźnięciu koła.

No i cóż... Zapowiadało się interesująco, miałem nadzieję na poznanie jakichś mniej znanych sztuczek, które pozwoliłby mi na wyciśnięcie z mojej szosówki i ze mnie samego jeszcze więcej (ale też nie nastawiałem się na wygraną w TdF po przeczytaniu kilku rad ;)). Choć niechętnie, przyznam, że nieco się zawiodłem. Tak naprawdę, zdecydowaną większość informacji można znaleźć w Internecie i zetknąłem się z nimi już wcześniej. Kilka porad zawartych w książce było dla mnie co prawda nowością i chętnie z nich skorzystam, jednak zabrakło mi tego czegoś. Watch Your Line nie powala również objętościowo - całość można wchłonąć w jakieś 2 godziny.

Żeby nie skreślać książki Canfielda w 100%, dodam, że może ona być pewnego rodzaju pigułką dla początkujących szosowców (nie żebym ja był nie wiadomo jakim pro, o nie :)), zwięzłym zbiorem informacji na temat tego, co na szybko można poprawić żeby jeździło się lepiej pod różnymi względami.

Muszę też przyznać, że po przeczytaniu części dotyczącej ustawiania roweru pod siebie coś się we mnie ruszyło żeby znowu pochylić się nieco nad tym tematem. Chociaż jestem zadowolony z mojej obecnej pozycji, to ciekaw jestem jak obecne ustawienia siodełka, kierownicy itd. obroniłyby się przed niektórymi sprawdzeniami przedstawionymi przez Canfielda (który to sam zajmuje się m.in. właśnie bike fittingiem, że pozwolę sobie użyć tego fachowego terminu...).

Podsumowując - spodziewałem się czegoś więcej, aczkolwiek postaram się skorzystać z nowych dla mnie informacji. Nie zaszkodzi mi na pewno przyjrzenie się (kolejny już raz) mojej marnej technice pedałowania i poprawa jej. Byle tylko śnieg przestał padać. Tak, za chwilę Wielkanoc... ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz